Wednesday, 13 February 2013

kokkokokooookkk!!! apakah???

  Saspen x tajuk dye...hahaha...klu nk tahu..tu kan bunyi ayam,..jadi..nk cter psl ayam la...hehe...sbnrnye ari nie dalam sejarah hidup anisah...sye telah menyembelih ayam sbnyk 3 ekor je..heheh...tu pun setelah dipaksa oleh sahabat2 saya..hehe...nie bkn sembelih suka2 tau...nie termasuk dlm subjek saya iaitu subjek pratikal ibadat..bawah tajuk penyembelihan...hehe...


Ini adalah AYAM!!

   Perasan pertama yg timbul ble pegang pisau n kepala ayam tu...timbul la perasaan takot..gementar..risau dll...hehe...tp ble dah sembelih sekor...seronok plak...rasa nk sembelih lg...hehe..tu yg dpt lg 2 ekor tuk sembelih...nie semua tujuk ajar dari Ustaz Zamri kami....k point yg penting kt sini adalah seperti berikut :

Ustz sedang tunjuk kt kami halqum dan urat mari' ayam 


SYARAT SAH PENYEMBELIHAN

Syarat sah penyembelihan adalah seperti berikut:
  • Penyembelihan dilakukan oleh orang Islam atau ahli kitab.
  • Dilakukan dengan niat menyembelih kerana Allah.
  • Binatang itu masih hidup ketika disembelih.
  • Binatang itu adalah halal dimakan.
  • Menggunakan alat yang tajam selain dari kuku, gigi dan tulang.
  • Putus halqum dan urat mari’ dengan sebab penyembelihan.
  • Mati dengan sekali sembelihan sahaja.
  • Tidak dilakukan penyembelihan kerana selain dari Allah.
  • Tidak dilakukan dalam ihram (binatang buruan darat).

   Pastu lps abis sembelih ayam2 tu...pkul 3.00 ptg..saya n the geng (abir&wahida) g la rumah ustz zamri tuk tlg ape2 yg patut...dtg je tgk mcm x de bnde nk buat...last2 kne basuh ayam plak tu...banyak sgt2...penat la jugak..tp yg pasti seronok sbb buat dgn sahabat2 lain..memandangkan tinggal beberapa minggu je lg kat APIUM nie...sedih la plak =( ....

  Hah sblom terlupa...sbnrnye mlm nie ade test subjek KOKO...dah la x bce ape pun..teruk2..ish2..ape la nk jadi kn..tp ape2 pun saya akn berusaha perah otak untuk jawab soalan mlm nie...kemudian baru lah saya bertawakal...heheh...harap2 semua nye dipermudahkn....amin...dan yg pasti lps test nie..kami semester 4 akn serbu ayam yg dah dibakar...digoreng...dan sebagainya...heheh

  Dah la nie je kot tuk post kali nie..x boleh cerita pnjng2..nnt bosan plak nk bce...hehe..ape kata tgk gambar saya sembelih ayam..klu x sudi tgk pun x pe...saya nk letak jugak...hehehe =)


betol tah idak saya pegang pisau tu...

nasib baik ayam tu x terbang..duk diam je...




Syarat :a.


Benda yang tajam selain dari gigi, tulang, kuku, rambut dan tali

2 comments:

  1. ohh..ayam ke tu anisah?haha/..comel la

    ReplyDelete
  2. abir damia....ayam la tu...xkn arnab pulak,,hahaha =D

    ReplyDelete